الكانيلونى ..
سهل جدا و ينفع لأطفالنا وهما رايحين المدرسة بدل السندويتشات ..
** مكوناته **3بيضات .. 2 كوب لبن .. 1ونص كوب دقيق .. ملعقة صغيرة ملح .. ربع ملعقة صغيرة فلفل اسمر ..
** الطريقة **
توضع جميع المكونات السابقة في الخلاط وتخلط جيدا .. نضعها في اناء ..
ثم نحضر طاسة صغيرة الحجم وندهنها زيت او سمن .. ونبدأ نعمل الفطير بتاعنا .. نستعمل مغرفة الشوربة الصغيرة .. ونراعى واحنا بنعمله اننا نحرك الطاسة حركات دائرية يمين وشمال علشان تبقى الفطيرة سمكها واحد ومش معجنة .. بمجرد الحروف ما تبدأ تحمر بسيط .. نقلبها الناحية التانية لمدة 10 ثوانى .. وهكذا لحد الخليط ما يخلص ..
وطبعا بنفرده على سرفيس كبير علشان يتهوى ..
** الحشو **
على حسب الرغبة .. ممكن لحمة مفرومة معصجة .. او .. كبدوقوانص ..
او .. بانيه شورمة .. او .. كبده بلدى بالفلفل اﻻخضر والبصل
** ملحوظة **
احنا ممكن نعمل الكانيلونى حلو ( مسكر ) بدل الحادق
يعنى بدل الملح والغلفل اﻻسمر .. نحط فانيليا وسكر ،، والحشو اما مكسرات او قطع بسبوسة مع جوز الهند والمكسرات
&& بالهنا و الشفا &&







0 التعليقات:
إرسال تعليق